کد مطلب:276391 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

قرض مؤمنین را ادا می کند
در كافی از حضرت ابی عبد اللَّه صادق علیه السلام روایت شده كه فرمود: رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: هر مؤمن یا مسلمانی از دنیا برود و قرضی بعد از خودش ترك گوید كه در راه فساد یا اسراف نباشد بر امام است كه آن را ادا كند. پس اگر ادا نكند گناه آن بر او است. [1] .

و در كتاب های المحجّه و بحار از امام باقرعلیه السلام در حدیثی طولانی آمده كه فرمود: سپس به سوی كوفه می آید، منزلش در آن جا خواهد بود. پس هیچ برده مسلمانی را نخواهد گذاشت مگر این كه او را بخرد و آزاد سازد، و هیچ قرض داری نماند مگر این كه قرضش را ادا كند، و هیچ حقّ ضایع شده از كسی را وانگذارد تا این كه به صاحبش برگرداند، و هیچ برده ای از ناحیه آن حضرت كشته نشود مگر این كه دیه اش را به خاندانش بسپارد، و هیچ شخصی كشته نشود مگر این كه قرضش را ادا نماید، و عائله ای را در عطای مستمری وارد سازد تا این كه زمین را از قسط و عدل پر كند، هم چنان كه از ظلم و ستم و عدوان پر شده باشد و او با خاندانش در رحبه سكونت خواهد كرد، و رحبه منزلگاه نوح بوده، و آن زمینی باكره و خوب است، و هیچ مردی از آل محمدعلیهم السلام سكونت نكند و كشته نشود مگر در سرزمینی پاكیزه و خوب، كه آنان اوصیای پاكیزه هستند. [2] .



[ صفحه 225]



و در بحار از امام صادق علیه السلام آمده كه فرمود: اوّلین كاری كه مهدی علیه السلام انجام می دهد، این كه در همه جای عالم ندا می كند كه: توجّه كنید! هر كس برعهده یكی از شیعیان ما قرضی داشته باشد آن را بگوید، تا این كه دانه سیر و خردل را هم به صاحبان آن ها برساند، چه رسد به طلاها و نقره ها و املاك زیاد كه همه را ادا می كند. [3] .


[1] كافي: 407:1.

[2] بحار الانوار: 224:52.

[3] بحار الانوار: 34:53.